Άρθρα

Οι κερδισμένοι, οι χαμένοι και οι εκπλήξεις των νέων επιτρόπων της Κομισιόν

Οι κερδισμένοι, οι χαμένοι και οι εκπλήξεις των νέων επιτρόπων της Κομισιόν

«κώδων κινδύνου» που έκρουσε πρόσφατα ο Μάριο Ντράγκι για την επιτακτική ανάγκη ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής οικονομίας φαίνεται ότι εισακούστηκε στον 13ο όροφο του Μπερλεμόντ, όπου εργάζεται και διαμένει η Γερμανίδα πρόεδρος της Κομισιόν.

Η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας γίνεται η βασική προτεραιότητα για τη νέα πενταετή θητεία της και στη βάση αυτή «χτίστηκε» η δομή και η σύνθεση του νέου κολεγίου των Επιτρόπων, που παρουσίασε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στο Ευρωκοινοβούλιο, στο Στρασβούργο.

Η πρώτη «έκπληξη» που επιφύλασσε στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες ήταν το μίνι σχήμα των συνολικά έξι εκτελεστικών αντιπροέδρων, που θα επιβλέπουν και θα συντονίζουν το έργο των συνολικά είκοσι υπολοίπων επιτρόπων, ενώ πλέον καταργούνται οι θέσεις των αντιπροέδρων.

Η δεύτερη «έκπληξη» ήταν η υπεροχή των γυναικών σε αυτό σχήμα: τέσσερις γυναίκες και μόνο δύο άνδρες. Επρόκειτο ουσιαστικά για την «απάντηση» της Φον ντερ Λάιεν στην πλειονότητα των κυβερνήσεων, που αγνόησαν τη σύστασή της να καταθέσουν δύο ονόματα, ενός άνδρα και μιας γυναίκας, ώστε να επιτευχθεί η επιδιωκόμενη από την ίδια ισότητα των δύο φύλων.

Η τρίτη «έκπληξη» ήταν η απόδοση σημαντικών χαρτοφυλακίων, Οικονομίας και Ανάπτυξης, σε τρία κράτη-μέλη που δεν ανήκουν στην πολιτική της «οικογένεια», το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα (ΕΛΚ) και που ζητούν περισσότερες κοινές δαπάνες, χαλαρότερους δημοσιονομικούς κανόνες και μεγαλύτερη έμφαση στη βιομηχανική πολιτική.

Στον βασικό λοιπόν «πυρήνα» της νέας ομάδας, η τέως αναπληρώτρια πρωθυπουργός της Ισπανίας Τερέζα Ριμπέρα αναλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο της Καθαρής Μετάβασης και της Πολιτικής Ανταγωνισμού, ενώ ο στενός συνεργάτης του φιλελεύθερου Γάλλου προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, Στεφάν Σεζουρνέ το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο της Βιομηχανικής Πολιτικής, με τον Ιταλό Ραφαέλε Φίτο, στενό «σύμμαχο» της υπερσυντηρητικής Τζόρτζια Μελόνι να αναλαμβάνει εκείνο της Συνοχής και των Μεταρρυθμίσεων. Την ομάδα συμπληρώνουν η Εσθονή Κάγια Κάλας ως επικεφαλής της ευρωπαϊκής διπλωματίας, η Φινλανδή Χένα Βίρκουνεν, που αναλαμβάνει το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο της Τεχνολογίας, Ασφάλειας και Δημοκρατίας, αλλά και η Ρουμάνα Ροξάνα Μινζάτου εκείνο των Δεξιοτήτων, Παιδείας και Πολιτισμού.

Σε ό,τι αφορά τους πολιτικούς συσχετισμούς, το ΕΛΚ –που βγήκε πρώτο στις ευρωεκλογές– κυριαρχεί στη νέα Κομισιόν, καθώς κατέχει 14 συνολικά από τις 27 θέσεις στο νέο κολέγιο. Και στις κυβερνήσεις, που ανήκουν στο ΕΛΚ, η πρόεδρος έδωσε με ισορροπημένο τρόπο σημαντικά χαρτοφυλάκια και νέα, όπως της Αμυνας που αναλαμβάνει ο πρώην πρωθυπουργός της Λιθουανίας Αντριους Κιμπέλιους, της Μεσογείου η νυν επίτροπος από την Κροατία Ντουμπράβκα Σουίτσα, ενώ εκείνο της αντιμετώπισης του Στεγαστικού Ζητήματος δόθηκε στον Δανό σοσιαλδημοκράτη Νταν Χόργκενσεν, που αναλαμβάνει και την Ενεργειακή Πολιτική.

Η επιλογή της Φον ντερ Λάιεν να δώσει δύο θέσεις εκτελεστικών αντιπροέδρων στους σοσιαλιστές, καθώς και το χαρτοφυλάκιο του Στεγαστικού ικανοποίησε σε μεγάλο βαθμό την πολιτική τους ευρωομάδα, που είχε εκφράσει πρόσφατα επιφυλάξεις έναντι της νέας Κομισιόν λόγω του Ιταλού Ραφαέλε Φίτο, που φημολογούνταν εδώ και καιρό για τη θέση εκτελεστικού αντιπροέδρου.

Σημαντικά χαρτοφυλάκια επιφύλαξε η πρόεδρος της Κομισιόν και στα κράτη-μέλη που «έβαλαν πλάτη» για την επανεκλογή της: στην Πολωνία, με το χαρτοφυλάκιο του Προϋπολογισμού να δίνεται στον Πιοτρ Σεραφίν και την Ελλάδα, με τον Απόστολο Τζιτζικώστα να αναλαμβάνει εκείνο των Μεταφορών και το επίσης νέο του Τουρισμού.

Η «παλαιά φρουρά»

Οι εναπομείναντες της «παλαιάς φρουράς» δεν έμειναν ανικανοποίητοι, καθώς στην τέταρτη πλέον θητεία του ο Μάρος Σέφκοβιτς γίνεται «τσάρος» της πολιτικής Εμπορίου, ενώ ο Βάλντις Ντομπρόβσκις αναλαμβάνει το χαρτοφυλάκιο Οικονομίας – Παραγωγικότητας και ο Ολλανδός Βόπκε Χούκστρα την πολιτική του Κλίματος και Καθαρής Ανάπτυξης. Κρίσιμο χαρτοφυλάκιο για την ολοκλήρωση της Ένωσης Κεφαλαιαγορών αναλαμβάνει η Μαρία Λουίς Αλμπουκέρκε από την Πορτογαλία, ενώ η Κύπρος εκείνο της Αλιείας και Ωκεανών.

Προβληματισμό προκαλεί, πάντως, σε αρκετούς αναλυτές το ενδεχόμενο αλληλοεπικάλυψης των χαρτοφυλακίων, που σχετίζονται με την οικονομία.

Μία εκ των βασικών προτεραιοτήτων της νέας Κομισιόν, η Στρατηγική της Διεύρυνσης, δόθηκε στη Σλοβενία, που τάσσεται υπέρ της ευρωπαϊκής ένταξης των υποψήφιων κρατών, αν και η Μάρτα Κος βρίσκεται στη σχετική λίστα με αστερίσκο, καθώς δεν έχει ακόμη επικυρωθεί η υποψηφιότητά της από το κοινοβούλιο της χώρας.

Ερωτηματικό παραμένει –για τον λόγο αυτό– το πότε θα ξεκινήσουν οι ξεχωριστές ακροάσεις των υποψηφίων επιτρόπων στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, αν και η Φον ντερ Λάιεν εξέφρασε την ευχή η διαδικασία να ξεκινήσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα, ώστε να αναλάβει καθήκοντα την 1η Νοεμβρίου.

Οι «πρωταγωνιστές» και η στρατηγική της επιλογής τους

Η Ισπανία φαίνεται ότι αναλαμβάνει το πιο σημαντικό χαρτοφυλάκιο στη νέα Κομισιόν, αυτό της Καθαρής Μετάβασης και της Πολιτικής Ανταγωνισμού με τη σοσιαλίστρια Τερέζα Ριμπέρα να έχει την απαιτούμενη εμπειρία, αφού έως χθες ήταν αναπληρώτρια πρωθυπουργός και υπουργός Οικολογικής Μετάβασης και Δημογραφικής Πρόκλησης της κυβέρνησης Σάντσεθ. Διόλου τυχαία, κατά την παρουσίαση της σχετικής λίστας, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ξεκίνησε με το δικό της όνομα, γεγονός που δείχνει ότι θα έχει κρίσιμο ρόλο στην «καρδιά» της νέας Κομισιόν. Η Τερέζα Ριμπέρα φημολογείται ότι δεν μασάει τα λόγια της και κάποιοι θεωρούν ότι όταν και εάν χρειαστεί δεν θα κρύψει τη δυσαρέσκειά της έναντι είτε της πολιτικής είτε αποφάσεων της προέδρου της Κομισιόν.

Επιδίωκε οικονομικό χαρτοφυλάκιο στη νέα Κομισιόν ως «τσάρος» της αυστριακής οικονομίας και δημοσιονομικό «γεράκι», καθώς κατόρθωσε να μειώσει το έλλειμμα της Αυστρίας κατά 8%. Ωστόσο, ο Μάγκνους Μπρούνερ θα αναλάβει το κρίσιμο (και) γι’ αυτή την πενταετία χαρτοφυλάκιο της Μετανάστευσης με βασικό μέλημα την εφαρμογή του πρόσφατου Συμφώνου Μετανάστευσης και Ασύλου της Ε.Ε. Αρκετοί, πάντως, θεωρούν ότι το χαρτοφυλάκιο αποτελεί μάλλον προεκλογικό «δώρο» της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προς τον καγκελάριο Καρλ Νεχάμερ, που ανήκει στην πολιτική της «οικογένεια», ΕΛΚ, ενόψει και των κρίσιμων εκλογών στα τέλη του μήνα, όπου προελαύνει το ακροδεξιό FPO με βασικό θέμα το μεταναστευτικό, την ώρα που η Βιέννη αντιδρά στην επαναφορά των ελέγχων στα σύνορα από το Βερολίνο.

Σχεδόν δέκα χρόνια χρειάστηκε η Μαρία Λουίς Αλμπουκέρκε για να αναλάβει πόστο στην Κομισιόν, καθώς το 2014 ήταν πάλι υποψήφια, αλλά το όνομά της αποσύρθηκε όταν η τότε κυβέρνηση έμαθε πως η Πορτογαλία δεν θα αναλάμβανε οικονομικό χαρτοφυλάκιο. Ισως ο λόγος που δεν επιλέχθηκε τότε –εν μέσω της οικονομικής κρίσης– ήταν η φήμη του δημοσιονομικού «γερακιού» και θιασώτριας της οικονομικής λιτότητας. Ως υπουργός Οικονομικών της χώρας το 2013-2015 κατόρθωσε, ωστόσο, να μειώσει σε μεγάλο βαθμό τις δημόσιες δαπάνες κατ’ εντολήν της περίφημης τρόικας. Η Αλμπουκέρκε αναλαμβάνει πλέον το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο της ενίσχυσης και ολοκλήρωσης της Ενωσης Κεφαλαιαγορών, με την πρόεδρο της Κομισιόν να θεωρεί, φυσικά, «πλεονέκτημα» ότι η Πορτογαλίδα έχει εμπειρία και από τον ιδιωτικό τομέα.

Η υποψηφιότητά του θεωρείται ήδη «καμένη», μια και ο νυν επίτροπος Διεύρυνσης Ολιβερ Βαρχέλι αναμένεται να «κοπεί» κατά την ακρόασή του στο Ευρωκοινοβούλιο. Οι ευρωβουλευτές περιμένουν, άλλωστε, να «απαντήσουν» καταλλήλως στην περίφημη φράση του «πόσοι ηλίθιοι υπάρχουν εκεί;» στη διάρκεια μιας δύσκολης συζήτησης σε επιτροπή του Ευρωκοινοβουλίου. Εξάλλου, ο Βαρχέλι προκάλεσε αντιδράσεις σε αρκετά κράτη-μέλη πέρυσι, όταν αποφάσισε μονομερώς το «πάγωμα» της ευρωπαϊκής βοήθειας προς τους Παλαιστινίους, κάνοντας τελικά πίσω μετά την αντίθετη στάση της Φον ντερ Λάιεν. Σε κάθε περίπτωση, ο Ούγγρος ακολουθούσε πάντα την ατζέντα της κυβέρνησης του Βίκτορ Ορμπαν και όχι εκείνη της Κομισιόν. Η ανάθεση του χαρτοφυλακίου Υγείας και κυρίως της «καλής διαβίωσης των ζώων» θεωρήθηκε από αρκετούς ως «τρολάρισμα» της Φον ντερ Λάιεν έναντι του επί χρόνια επικριτή της Βίκτορ Oρμπαν.

Αναβάθμιση για την Ελλάδα

«O Απόστολος Τζιτζικώστας θα είναι υπεύθυνος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό». Με αυτή τη φράση η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε το χαρτοφυλάκιο που αναλαμβάνει η Ελλάδα στη νέα Επιτροπή, που θα περιλαμβάνει επιπλέον την κινητικότητα των αγαθών και των ατόμων και την προώθηση των τοπικών οικονομιών. Παρά το γεγονός ότι το χαρτοφυλάκιο είναι ευρωπαϊκό και όχι… ελληνικό, η επιλογή που γίνεται για τον κάθε επίτροπο έχει πάντα αντίκτυπο και στη χώρα καταγωγής του. Το χαρτοφυλάκιο, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, αποτελεί αναβάθμιση για τη χώρα και έρχεται ως επιστέγασμα της δουλειάς που έχει γίνει την τελευταία πενταετία, που αναδεικνύει την Ελλάδα σε «χώρα-πύλη για το εμπόριο, την ενέργεια και τη δικτύωση, τόσο προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη όσο και ως βορειοανατολικό άκρο της Μεσογείου.

Το …«Βασίλειο της γραφειοκρατίας» των Βρυξελλών αποφάσισε πως η ενεργειακή κρίση έληξε

Το …«Βασίλειο της γραφειοκρατίας» των Βρυξελλών αποφάσισε πως η ενεργειακή κρίση έληξε

Ηχηρή παρέμβαση σε βαθμό δυσάρεστης έκπληξης από την Κομισιόν σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ ώστε να αποσύρουν τις ενεργειακές ενισχύσεις προς τα νοικοκυριά!

Το …«Βασίλειο της γραφειοκρατίας» των Βρυξελλών αποφάσισε πως η κρίση έληξε επειδή έπεσαν οι τιμές διεθνώς στο φυσικό αέριο και μειώθηκε η χρήση του.

Αγνοούν όμως στην Κομισιόν όλες τις αναφορές που λένε πως «ο ερχόμενος χειμώνας θα είναι πολύ δύσκολος ενεργειακά, εάν είναι βαρύς και οι τιμές θα κάνουν νέο ‘ράλι’ ».

Η Κομισιόν ισχυρίζεται σε έκθεσή της πως «οι μειωμένες τιμές ενέργειας σε συνδυασμό με την εξομάλυνση της εφοδιαστικής αλυσίδας και την ισχυρή απασχόληση στήριξαν την ανάπτυξη σε θετικό πρόσημο κατά το α’ τρίμηνο του έτους».

Οι Βρυξέλλες προβλέπουν για την ευρωπαϊκή οικονομία των ‘27’ ανάπτυξη 1% φέτος και 1,7% το 2024, με τον πληθωρισμό στο 6,7% και 3,1% αντίστοιχα.

Αναφορικά με τα έκτακτα μέτρα στήριξης που πέρασαν πέρυσι οι κυβερνήσεις ως “αντίδοτο” στην ενεργειακή κρίση, η Κομισιόν ζητά να τα ‘τελειώσουν’ ως τα τέλη του 2023.

“Αν οι τιμές αυξηθούν εκ νέου και απαιτήσουν την εφαρμογή τους, τότε θα γίνουν στοχευμένα προς ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις, με δημοσιονομική ευθύνη και διατηρώντας τα κίνητρα για εξοικονόμηση ενέργειας”, αναφέρεται στην έκθεση.

Όπως δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Κομισιόν Βάλντις Ντομπρόβσκις, “για να είμαστε ξεκάθαροι, τα χρήματα αυτά πρέπει να κατευθυνθούν για τον περιορισμό των ελλειμμάτων, όχι για περισσότερες δαπάνες”.

Πέφτει η κατανάλωση αερίου

Εν τω μεταξύ η Ελλάδα οδεύει προς την κορυφή της ΕΕ, στις εισαγωγές LNG, ενώ την ίδια στιγμή στην ΕΕ είχαμε δραστική μείωση στην κατανάλωση αερίου το τέταρτο τρίμηνο του 2022 ενώ αμετάβλητη παρέμεινε η χρήση του ηλεκτροπαραγωγή.

Οι προσπάθειες περικοπής της κατανάλωσης φυσικού αερίου απέδωσαν, όπως προκύπτει από τα στοιχεία για το τέταρτο τρίμηνο του 2022, καθώς, σε επίπεδο ΕΕ η κατανάλωση αερίου περιορίστηκε κατά 21% σε σχέση με ένα χρόνο πριν, φτάνοντας τα 95.4 bcm.

Υπογραμμίζεται ότι είχε προηγηθεί μείωση 7,9% το τρίτο τρίμηνο και 16,5% το δεύτερο τρίμηνο του 2022, σύμφωνα με την νεότερη έκθεση της Κομισιόν. Σε απόλυτους αριθμούς, η τριμηνιαία κατανάλωση αερίου το τέταρτο τρίμηνο του 2022 υπολογίζεται στα 95,4 bcm από 121.4 bcm το αντίστοιχο τρίμηνο του 2021.

Σταθερή εικόνα εμφανίζεται στον κλάδο της ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο, όπου εκεί η χρήση του καυσίμου παρά την ενεργειακή κρίση, διατηρήθηκε δυνατή στις 133 TWh και αυξήθηκε ελαφρά κατά 1.7%.

Η ΔΕΠΑ, η ELFE, η Gazprom και ο εισηγητής

Η κομισιόν έχει εμμονές με τις περικοπές

Δραστική μείωση είχαμε στις ποσότητες φυσικού αερίου που εμπορεύτηκαν τα ευρωπαϊκά hubs.

Κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022, οι εν λόγω ποσότητες μειώθηκαν κατά 25% σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό τρίμηνο, ακολουθώντας την ανάλογη πτωτική τάση των προηγούμενων τριμήνων.

Η ρευστότητα υποχώρησε κατά 19% στα βασικά ευρωπαϊκά Hub αερίου κατά το εξεταζόμενο διάστημα σε σχέση με το Q4 του 2021 (κατά περίπου 900 TWh), έχοντας προηγηθεί πτώση 26% και 17% τα ακριβώς δύο προηγούμενα τρίμηνα του 2022.

Οι συνολικές ποσότητες που εμπορεύθηκαν το τέταρτο τρίμηνο υπολογίζονται σε περίπου 11 500 TWh (ισούται με περίπου 1.070 bcm). Σε σχέση με το σύνολο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι εν λόγω ποσότητες αντιστοιχούν σε 10 φορές την κατανάλωση της ΕΕ των 27 την αντίστοιχη περίοδο.

Ειδικότερα, μεγάλη μείωση γνώρισε το TTF (31% από χρόνο σε χρόνο) και ακολούθησε το ιταλικό PSV και το Αυστριακό VTP με 16% και 25%, αντίστοιχα. Σε αντίθετη τροχιά το γαλλικό hub TRF με αύξηση κατά 43% στις ποσότητες, ενώ Ισπανικά και Γερμανικά hubs υποχώρησαν κατά 6%.

Αξίζει, ωστόσο, να σημειωθεί ότι το TTF παρέμεινε το βασικό hub στην ευρωπαϊκή επικράτεια, αντιπροσωπεύοντας το 75% των συνολικών ποσοτήτων αερίου που μπήκαν στην εμπορία σε επίπεδο ΕΕ έναντι 81% το τέταρτο τρίμηνο του 2021.

Στο σύνολο των ευρωπαϊκών hub, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022, το 22% των συνολικών συναλλαγών ήταν διμερή εκτός χρηματιστηρίου (OTC bilateral), 16% μέσω χρηματιστηρίου και 61% συμβόλαια (exchange-executed contracts) από 58% το τρίτο τρίμηνο του 2022. Το μερίδιο των τελευταίων παρέμεινε λίγο-πολύ σταθερό από χρόνο σε χρόνο κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2022.

Η Ελλάδα κατατάχθηκε μεταξύ των 10 μεγαλύτερων εισαγωγών LNG κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2022, καταλαμβάνοντας την ένατη θέση.

Ειδικότερα, το Q4 του 2022, η Γαλλία συνέχισε να είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, υποδεχόμενη σχεδόν το 1/3 των συνολικών φορτίων (29% ή 9.88 bcm) που κατέφθασαν στη Γηραιά Ήπειρο, ελαφρά μπροστά από την Ισπανία που υποδέχθηκε συνολικά 7.73 bcm, ποσότητα που αντιπροσωπεύει το 27% των εισαγωγών της ΕΕ. Στην 3η θέση ακολουθεί η Ολλανδία με συνολικές εισαγωγές 5.1 bcm το Q4 του 2022 και το top 10 συμπληρώνεται κατά σειρά με τους εξής: Βέλγιο, Ιταλία, Πολωνία, Πορτογαλία, Σουηδία, Ελλάδα και Κροατία.

Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη: Ο πετρελαιαγωγός που ξαναζωντανεύει μετρά από 30 χρόνια!

Πέφτει κατακόρυφα και η τιμή της χονδρικής στο ρεύμα

Σύμφωνα έκθεση της Κομισιόν, η πτώση των χονδρεμπορικών τιμών το τέταρτο τρίμηνο του 2022 ήταν η υψηλότερη της χρονιάς και σημειώθηκε τις μέρες με χαμηλή κατανάλωση και υψηλή παραγωγή από μονάδες ΑΠΕ.

Οι «αρνητικές τιμές χονδρεμπορικής» εμφανίζονται συνήθως όταν η ζήτηση για ηλεκτρική ενέργεια είναι χαμηλότερη από την αναμενόμενη και η μεταβαλλόμενη παραγωγή των ΑΠΕ είναι σε αφθονία σε συνδυασμό με την μη ευέλικτη παραγωγή των μονάδων βάσης, όπως είναι τα πυρηνικά και ο λιγνίτης.

Σε τέτοιες περιπτώσεις, οι συμβατικές μονάδες προσφέρουν την παραγωγή τους σε αρνητική τιμή σε μια προσπάθεια να αποφύγουν το σβήσιμό τους, καθώς κάτι τέτοιο έχει μεγαλύτερο κόστος με δυσκολίες στην επανεκκίνηση τους για να μπουν εκ νέου στην αγορά.

Οι ‘αρνητικές’ τιμές που σημειώθηκαν τον Δεκέμβριο αντιπροσωπεύουν το 41% του συνόλου των αρνητικών τιμών που καταγράφηκαν σε ολόκληρο το 4ο τρίμηνο και το 20% στο σύνολο του 2022.

Όπως λένε στις Βρυξέλλες, «ο υψηλότερος αριθμός αρνητικών τιμών, συγκεκριμένα 59, σημειώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου, όταν και η περιορισμένη ζήτηση, οι ήπιες καιρικές συνθήκες σε συνδυασμό με υψηλές ταχύτητες ανέμου πίεσαν τον δείκτη τιμών σε μια σειρά αγορές να πέσει κάτω από το μηδέν για αρκετές ώρες της ημέρας. Αυτό συνέβη σε Γερμανία, Σουηδία, Φινλανδία, Δανία, Εσθονία, Λιθουανία και Λετονία, καθώς και ορισμένες αγορές της κεντρικής Ευρώπης όπως Τσεχία και Σλοβακία.

Ενδεικτικά στις 22 από τις 24 ώρες της ημέρας καταγράφηκαν αρνητικές τιμές στη Γερμανία. Η παραγωγή των αιολικών κάλυψε ένα αξιοσημείωτο μερίδιο της ζήτησης της χώρας, περί το 70%, την συγκεκριμένη μέρα».

Το 2022 οι αρνητικές τιμές έφτασαν στα επίπεδα της προ-πανδημίας περιόδου (2017-2019), δηλαδή καταμετρήθηκαν 555 στις ζώνες προσφοράς που καταγράφονται στην έκθεση, ήτοι μείωση 42% σε σχέση με το 2021 και 70% σε σχέση με το 2020 που ωστόσο συνιστά ειδική περίοδο.

Η Κομισιόν ξεκαθαρίζει ότι «η υψηλότερη διείσδυση των ΑΠΕ διαμορφώνει νέες προκλήσεις για την ισορροπία του δικτύου και, ταυτόχρονα, την ανάγκη για μεγαλύτερη ευελιξία στο ευρωπαϊκό σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας» και ότι «η αντιμετώπιση των αρνητικών τιμών έρχεται ολοένα και περισσότερο στο ενεργειακό σανίδι τόσο για τις θερμικές μονάδες όσο και για τις μονάδες ΑΠΕ με την SolarPower Europe να ζητάει την θέσπιση μηχανισμού αποζημίωσης των μονάδων ΑΠΕ σε συνθήκες αρνητικών τιμών».

Τέλος καθηγητής του ΕΜΠ συμπληρώνει πως «τον πολλαπλασιασμό των αρνητικών τιμών στις χονδρεμπορικές αγορές ρεύματος της Ευρώπης το τέταρτο τρίμηνο του 2022 επέφερε η υποχώρηση της ενεργειακής κατανάλωσης σε συνδυασμό με την αυξημένη απόδοση των ΑΠΕ, πιέζοντας σημαντικά τις μη ευέλικτες μονάδες βάσης του συστήματος».